la escuela

HEJ IGEN!

Här kommer den efterlängtade updaten!

Skolan är bra, min lärare heter Oscar och är 31 år, han är lite lagom pedagogisk sådär och rätt kul. I min klass är vi 7 personer: Elisabeth, 24 årig au pair från England ska vara här 9månader
Elisabeth 2: 21 år från Tyskland som åker om två veckor
Michelle: England, åker hem på tisdag (har varit här i 4 veckor men kan inte ens uttala yo på spanska, rätt kul)
Valentin: 18 år från Kroatien, jag förstår knappt vad han säger när han försöker prata engelska
Manuele: 23 år från Italien, ska studera ekonomi här i 6månader
Marion: 24 år från Sverige, ska studera sista juridikåret i Madrid, är här ett år

Elisabeth aupairen verkar rätt okej, Elisabeth 2 verkar helskön men åker som sagt om två veckor, Manuele och Marion verkar båda vara roliga och sköna människor som jag gärna lär känna bättre, Valentin verkar scysst fast jag förstår inte vad han säger och Michelle är rätt kul, men mest för att hon är så otroligt olik mig.

I klassrummet sitter vi runt ett bord och gör muntliga och skriftliga övningar. Vi får bara prata spanska, fast Michelle och Valentin pratar något slags mellanting som ingen förstår.

Gabi bor med sin mamma den här veckan så jag är ledig igen. Idag efter skolan (13.00) följde jag med på en skolaktivitet: äta tillsammans på en tapasbar. Vi blev ca 10 personer, jag träffade en 18årig au pair som verkar tråkigare än någon jag någonsin träffat och Catarina en jättesöt tjej från Austria (Estland?), 24 år och en kille som jag inte uppfattade namnet på, något italienskt på J, Manueles rumskompis.

Efter tapasbaren undrade Manuele om jag ville följa med honom till hans registrering på universitetet och jag tyckte att det lät roligare (och bättre med tanke på spanskan) än att åka hem och kul att se lite mer av Madrid så jag följde med. Jag drog med mig Michelle också (jag är inte så dum att jag åker själv) så vi var två tjejer och Manuele. Vi pratade bara spanska och Michelle fattade ingenting, varje gång hon sa något på engelska (dvs. varje gång hon sa något) sa Manuele: Habla español por favor, no entiendo! Han har bestämt sig för att lära sig spanska snabbt och har gett sig fan på att bara prata spanska och bara prata med folk som pratar spanska med honom, vilket är hur bra som helst för mig för han bryr sig inte om min dåliga spanska eftersom han suger lika mycket. :D Jag lärde mig massor idag, både genom skolan och genom att prata med honom och jag börjar äntligen komma in i språket!

På fredag ska vi ut allihopa och Michelle, 24år (som btw. är rätt tjock, pratar breeed londondialekt blandad med irländska, jag förstår henne knappt och hon kan inte uttala r vilket används rätt flitigt i spanskan) var mest pepp av alla och berättade om alla dryckeslekar vi borde leka hos någon innan för att spara pengar men ändå bli fulla.
Är vi inte för det första (speciellt hon, 24 år) lite för gamla för att leka dricka-snabbt-och-bli-för-full-lekar? Och vilken tjej med förståndet i behåll vill för det andra bli full i MADRID? Jag sa att jag är mer av en vinpimplare som sitter med mitt vinglas och dricker sakta och utan att bli full, och då svarade hon att jag inte måste dricka när alla andra gör det eller att jag kan dricka vatten. Men att strunta i lekarna kunde hon inte tänka sig haha. Hon är för rolig den där Michelle! Hon har pratat massor om hur mycket hon trivs här och alla kompisar hon har fått, men ändå försökte hon hela tiden få mig och Manuele att hitta på något med henne ikväll, imorgon efter skolan, imorgon kväll etc. Hon skulle ut med sina kompisar ikväll (sa hon iallafall) men när vi var i metron på väg hem och både jag och Manuele höll på somna av trötthet frågade hon om vi inte ville gå och ta en drink, kl.19.00 en vardag?! Hennes fyra veckor här har varit för att supa, äta gott och träffa nya vänner, inte för att lära sig spanska, that's for sure! :D Men jag tycker att hon är rolig och har inget emot att bli hennes utlänska vän (första dagen: Hon hälsade och bad sedan om facebook och telefonnr) Haha I liike her!

På fredag ska jag definitivt ta med mig kameran och fota så många som möjligt så ni får se alla!

Hej så länge



I've got nothing to do today but smile


Jag avslutar för övrigt i princip alltid mina inlägg med en mening ur låten som jag lyssnar på mest för tillfället (så om det står något konstigt ta det inte alltför seriöst, vale?)

 Idag och hela veckan Simon & Garfunkel med The only living boy in New York.

<3




Kommentarer
Postat av: Mamma

Austria = Österrike

Estonia = Estland

2009-09-24 @ 19:13:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0