0 dagar kvar. SPANIEN

¡Hola amigos!

Nu sitter jag i en lägenhet i Ciudad Lineal, Madrid, och funderar på om jag ska hoppa i poolen eller packa upp mina väskor. Det är 28grader varmt och inga moln på himlen. Det känns snarre som att jag är på en solsemester än som att jag faktiskt ska bo här i ett år.

Hela gårdagskvällen ägnades åt att packa och när jag kände mig klar och redo insåg jag att jag hade packat övervikt och fick börja sålla bort det oviktigaste vilket inte var det lättaste. Det slutade med att alla böcker hamnade i det otroligt tunga handbagaget och min reseoutfit fick bli många och tunga kläder: Leggings, mjukisbyxor, uggs (vinterskor), tre linnen, en tjocktröja, jacka och sjal. Jag var blöt av svett redan på Arlanda och det blev inte bättre när jag kom till Madrids stekheta sol haha

Imorse hade jag ett känslofyllt hejdå av min familj och sedan fick jag sällskap till Arlanda av pappa och Gustaf. Vi ordnade biljetten och fikade frukost och sedan var det dags för ytterligare ett känslofyllt hejdå. Tillslut var jag tvungen att gå och väl inne i terminalen tröstköpte jag två böcker (flyga drake och tusen strålande solar Maja:D) och ett rör med Askkungenkarameller till Gabriela som jag ska få träffa imorgon.


Pappa och Gustaf på Arlanda


Flygresan gick bra fast mitt lillfinger somnade under första timmen och har fortfarande inte riktigt vaknat efter 7h, lite oroande men framförallt irriterande. I Madrid följde jag vägbeskrivningen jag fått av Leonardo och hamnade bland hundratals taxibilar och inte en enda personbil. Efter ett tag ringde han och pratade bara spanska och jag sa att jag var vid taxibilarna på engelska och han sa att han skulle komma om tio minuter. Haha, jag har aldrig känt mig mer missanpassad i hela mitt liv än under dom 10 minuterna. Jag var sjukt svettig med mitt lager av kläder och satt ensam i en främmande stad i ett främmande land med halvsvullna ögon och ett domnat lillfinger, och det enda jag kunde tänka på var att han hade pratat spanska i telefonen och att jag inte hade fattat någonting och att det var 10 sådana månader jag hade framför mig.

Men allt ordnade sig, han pratade engelska resten av dagen (förutom när jag bad honom prata spanska sakta för att jag skulle öva på att höra språket och då förstod jag faktiskt riktigt bra:D ). Sedan visade han mig runt, gav mig nycklar, gav mig lösenordet till det trådlösa internet, lagade lunch och visade mig mitt rum. Jag hade två rum att välja mellan: ett lite mindre med långsmalt fönster och ett större med stort fönster, jag valde det stora. Han hade köpt ny säng, lakan, handduk och ska till ikea i veckan och köpa skrivbord och stol. Och han frågade om jag ville ha snabbare internet, om sängen var okej, vilket sorts skrivbord jag ville ha osv. Så slutligen kände jag mig ändå väldigt väl mottagen :D

Men jag måste erkänna att jag fruktar mötet med mamman och flickan imorn, ingen av dom kan ett ord engelska och jag vet inte hur mycket spanska mamman räknar med att jag ska kunna. :/ Jag har inte så stor lust att bli illa omtyckt av henne det första jag gör

Men nog med text, här kommer lite bilder på mitt nya hem

Mitt nya rum


Utsikten från mitt rum


Min nya, inbyggda i väggen (hur coolt är inte det?), Garderob!


Badrummet


Vardagsrummet


Köket


Poolen


Simpsons på spanska; alla röster är jättefula och helt fel och det låter rätt larvigt. Fast bra för mig som kan många av avsnitten utantill och kan koncentrera mig på att förstå ord och ändå veta handligen.





Jag finns på skype lite nu och då; HOLAELSA, lägg gärna till mig och hör av er :D

besos y abrazos
Elsa


Kommentarer
Postat av: MAJA

SÅ JÄVLA COOL TJEJ SOM ÅKER TILL SPANIEN!

Om du känner dig ensam (gjorde jag i början) hör av dig anytime! Vi är i samma sits ;)

Love

2009-09-08 @ 18:03:48
URL: http://ciaomaja.blogg.se/
Postat av: magdalena

haha lillfingret!



Nu börjar det bli mer verkligt att du är där, när man får se bilder och så.



PUss

2009-09-08 @ 21:43:38
Postat av: Sandra

Jag är ju inte lite avis på dig just nu Elsa! Det verkar helt underbart och jag lovar att allt kommer gå super! :)



Ha det bäst nu! Puss

2009-09-09 @ 20:42:23
URL: http://sandralinneamargareta.blogg.se/
Postat av: LottaDaOne

ELSA DU ÄGER JU!!! Du kommer in i det fortare än kvickt! ser toppen ut därnere!¨



Love love

2009-09-09 @ 23:12:46
URL: http://goodforyourhealth.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0